Så här gör du en affärsplan
Vill du komma i gång med ditt företagande? Som kund hos oss får du hjälp av Nyföretagar Centrum och Almi med mall, guide och digitala verktyg så att du enkelt skapar en affärsplan.
En affärsplan är ett viktigt verktyg för att förverkliga din affärsidé. Den hjälper dig att strukturera dina mål, analysera marknaden och planera hur ditt företag ska växa. Med vår hjälp kan du skapa en affärsplan som fungerar som en tydlig karta för ditt företags framgång.
En affärsplan är ett dokument som beskriver din affärsidé, dina mål och hur du planerar att nå dem. Den innehåller vanligtvis:
"En affärsplan är inte bara för banken eller investerare – den är för dig. Den hjälper dig att förstå vad du behöver fokusera på och hur du ska nå dina mål", säger Jessica Olofsson, företagsrådgivare på Sparbanken Tanum.
Den hjälper dig att strukturera dina idéer och är ofta ett krav för att få finansiering.
En rekommendation för den som gör en affärsplan är att göra ett ordentligt bakgrundsarbete och ta med in i planen.
Gör din hemläxa och så mycket research du bara kan om din marknad, dina kunder, konkurrenter, hot och möjligheter. Allt för att göra din affärsplan så realistisk och trovärdig som möjligt.
Kort och gott: Vad går den ut på? Vad är nytt? På vilket vis är den viktig? Vilket problem löser din idé?
Vad är era styrkor och svagheter? Vad ger er en usp (unik konkurrensfördel) relativt andra att ta er specifika idé i mål? Behöver ni komplettera ert team för eventuella svagheter?
Visa genom data/undersökningar/beteendeanalys (eller vad som är rimligt för just ditt fall) att du gjort en noggrann analys av marknaden och förstår var det finns möjligheter och öppningar – både idag och i morgon. Visa på samma sätt – genom analys – att du vet vilka dina kunder är och var de största hoten och konkurrenterna finns.
Igen, visa att du gjort din hemläxa avseende dina framtida kunder och att du vet hur du ska nå dem.
Presentera inga glädjekalkyler. Ju mer trovärdig ditt bakgrundsarbete är, desto mer trovärdig blir hela din plan. Vilken prissättning behöver du för att nå dina mål och vad är rimligt på marknaden? Det är också viktigt att planera för att kunna ta ut lön eller sätta upp en budget så att du klarar dig privat. Går siffrorna ihop?
Bryt upp din plan i delmål. Det kan handla om när ska ni ha nått viss omsättning, ett visst antal kunder, en viss kännedom eller det som är relevant för just din idé.
Har du en helt digital plan eller bygger den på fysiska lokaler? Hur mycket personal behöver du? Krävs det underleverantörer eller utveckling? Ska du satsa internationellt och vad gäller då? Vilka regler har du som arbetsgivare att förhålla dig till? Pränta ned allt om hur:et som ska ta dig från A till Ö.