Har du en ny mobil?
När du har en ny telefon finns det några saker att göra innan allting funkar som tidigare.
Du kan också gå in manuellt i mobilen. Följ instruktionen för att logga in och skaffa Mobilt BankID.
Öppna Sparbanken Privat-appen
Tryck på Fler alternativ och cookies under Logga-in knappen
Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Följ sedan instruktionerna
När du är klar, kom ihåg att spärra ditt gamla Mobila BankID
För att ytterligare skydda dig mot bedragare kan du nu behöva identifiera dig med ditt svenska pass eller nationella ID-kort när du skaffar Mobilt BankID.
Kom därför ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort (ej körkort) nära tillhands när du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID. Du kan behöva styrka din identitet.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Om du har blivit av med en enhet med Mobilt BankID behöver du spärra det så fort du kan.
Om du byter enhet och har Mobilt BankID på din gamla som du inte längre använder ska du också spärra det.
Tänk på att Mobilt BankID är en personlig värdehandling, precis som ditt pass och ditt körkort. Mobilt BankID är en e-legitimation som du ska ta hand om på ett säkert sätt. Lämna aldrig ut dina uppgifter till någon.
Skanna QR-koden med din telefon för att skaffa Mobilt BankID i mobilen.
Så gör du för att skanna QR-koden:
Letar du efter information om andra former av BankID?
BankID är en e-legitimation, det vill säga en elektronisk legitimation. Du använder den till att styrka din identitet när du är ute på internet, till exempel på banken, hos Försäkringskassan eller CSN.
Med ett Mobilt SäkerhetsID kan unga under 18 år använda banktjänster som appen, kolla saldo och swisha. För att kunna logga in även utanför banken, till exempel hos myndigheter, då behöves en uppgradering till ett Mobilt BankID.