2. Beställ och aktivera Mobilt BankID till din nya mobil
Det finns tre sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du redan har ett Mobilt BankID som du kommer åt eller inte.
Skaffa Mobilt BankID via länken eller följ instruktionerna för att göra det manuellt:
Om du har kvar Mobilt BankID
Om du redan har ett Mobilt BankID som du har åtkomst till. Till exempel i din gamla mobil eller på en surfplatta. Då kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:
Öppna Sparbanken Privat-appen i din gamla mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet
När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden. När den är klar skickas du automatiskt vidare
Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!
Om du inte har Mobilt BankID du kommer åt. Till exempel om din gamla telefon är trasig eller om du skaffar Mobilt BankID för första gången. Då kan du enkelt skaffa det till din nya enhet med svenskt pass eller nationellt ID (ej körkort). Gör så här:
Öppna Sparbanken Privat-appen i din nya mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Välj hur du vill beställa. Om du har ett svenskt pass eller nationellt ID (ej körkort) kan du beställa Mobilt BankID med din ID-handling. Beställ Mobilt BankID med digital ID-kontroll
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du samma enhet. Följ instruktionerna. Klart!
Om du inte har en säkerhetdosa och ett svenskt pass eller nationellt ID-kort behöver du besöka ett bankkontor för att beställa Mobilt BankID. Ha med dig någon form av identifikation. Hitta ditt närmaste bankkontor
Om du inte har Mobilt BankID du kommer åt. Till exempel om din gamla telefon är trasig eller om du skaffar Mobilt BankID för första gången. Då kan du enkelt skaffa det till din nya enhet med en säkerhetsdosa. Gör så här:
Öppna Sparbanken Privat-appen i din nya mobil
Tryck på Fler alternativ och cookies på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID
Välj hur du vill beställa. För att beställa med säkerhetsdosa följ instruktionerna i appen.
När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du samma enhet. Följ instruktionerna. Klart!
Om du inte har en säkerhetdosa och ett svenskt pass eller nationellt ID-kort behöver du besöka ett bankkontor för att beställa Mobilt BankID. Ha med dig någon form av identifikation. Hitta ditt närmaste bankkontor
3. Kom igång med Swish
Har du aktiverat ett Mobilt BankID för din nya telefon är du snart igång och kan swisha som vanligt.
Behåller du ditt gamla nummer räcker det med att ladda ner Swish-appen, följa stegen för aktivering och godkänna med Mobilt BankID. Sen är du redo att swisha!
Ladda ner Swish-appen och logga sedan in i Sparbanken Privat-appen eller internetbanken för att ansluta ditt nya nummer till Swish. Gå in i appen under Profil - Swish - Anslut nytt nummer eller i internetbanken under Övriga tjänster - Swish - Anslut nytt nummer .
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.