Våra tjänster

Identifiera dig på ett säkert sätt

När du använder våra tjänster, eller skriver under avtal och uppdrag, behöver du identifiera dig med någon av våra identifieringsmetoder. Detta ger oss en säker identifiering och dig en extra trygghet. Läs mer om hur du identifierar dig för och använder dig av våra internet-, mobil- och telefontjänster.

Identifiera dig när du loggar in eller ringer oss

När du går in i appen och internetbanken

Det finns olika, säkra sätt för dig att identifiera när du går in i appen och internetbanken: Säkerhetsdosa, Mobilt BankID och andra typer av BankID. För barn och ungdomar finns även Mobilt SäkerhetsID.

När du ringer oss

När du ringer oss behöver du också identifiera dig för att vi ska kunna hjälpa dig. Du behöver en personlig kod eller Mobilt BankID. Koden är personlig och får inte användas av någon annan än dig själv.

Våra olika identifieringsmetoder

Tänk till när du använder Mobilt BankID och säkerhetsdosa

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Vad är din avsikt – logga in, signera en betalning eller signera ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.
  • Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
BankID

Vi använder digitala ID-kontroller för att skydda dig

  • Ibland kan vi behöva utöka våra kontroller för att skydda dig lite extra. Då behöver du använda ditt svenska pass eller nationella ID-kort.
  • Det kan vara till exempel när du inte kan komma in på kontoret, när du aktiverar utökad användning av Mobilt BankID och för vissa betalningsgodkännanden.
  • Allt du behöver är pass eller nationellt ID-kort och din mobil. Det ökar din trygghet.

Har du inget pass eller nationellt ID-kort?

Skaffa pass eller nationellt ID-kort (polisen.se)

Illustration of a physical ID

Digital ID-kontroll vid nytt/förnyat Mobilt BankID

Så använder du ditt pass och nationella ID-kort

Följ instruktionerna i filmerna för att se hur du skaffar Mobilt BankID, utökar användning eller verifiera din identitet med ditt pass eller nationella ID-kort (ej körkort). Välj det sätt som passar dig bäst.

Hand som håller i en telefon och skannar ett pass