Hej Stefan. Kan du berätta lite om Tanums Hemelektronik?
”Absolut! Jag reparerar hemelektronik och små vitvaror som datorer, tv- och radioapparater, köksassistenter, mikrovågsugnar, kaffebryggare och brödrostar för att ta några exempel. Men jag har också en butik. Det är ju inte alltid det går (eller är ekonomiskt försvarbart) att laga. Fler borde dock kolla på möjligheten att reparera innan de slänger och köper nytt – både för miljön och den egna ekonomins skull.”
Finns det en historia bakom ditt intresse för att laga saker?
”När jag var 10 år gammal kom min pappa hem med en gammal TV som jag fick ha på mitt rum – om jag fick igång den! Efter att ha ringt en massa olika tekniker som tyckte att vi skulle komma in med teven fick jag till slut tag på en person som hjälpte mig att laga den över telefon. I ungdomen grejade jag också mycket med radio som hobby. Målet var att ratta in radiosändningar från så många länder som möjligt. Fick man in ett nytt land kunde man skicka ett brev med beskrivning på vad man hade hört och tillbaka kom ett vykort som bevis. Jag utbildade mig tidigt till radioamatör och på gymnasiet läste jag el- och tekniklinjen. Intresset har sedan följt mig genom livet.”
Upplever du att det är många som vill laga istället för att köpa nytt?
”Ja, verkligen. Intresset för att laga har blivit mycket större. Både pandemin och den försämrade ekonomin har förändrat synen på att reparera. Eftersom allt har blivit dyrare är det många som gärna vill förlänga livet på sina prylar. I dag finns det dessutom delar till det mesta. Tack vare att 3D-skrivare har blivit vanliga går det att hitta delar som tidigare var svåra att få tag på. Att laga en rullbandspelare från 60-talet, en köksassistent från 70-talet eller en videobandspelare från 80-talet brukar inte vara några problem.”
Är dina kunder bra på att nyttja sina försäkringar?
”Många tänker inte på att de kan kolla med sina försäkringsbolag. Det skadar aldrig att ringa och fråga. Ofta får man något och en drulleförsäkring kan täcka överraskande mycket. Det är värt att kolla sin försäkring, man betalar ju för den. Ändå glömmer många bort det.”
Vad är det roligaste med ditt jobb?
”Det är att lyckas få igång, allra helst, gamla saker. Det ger en kick. Men det är också roligt att se kundernas glädje när man lyckats laga något som betyder mycket för dem. Det kan till exempel vara att återskapa bilder från en dator eller att laga en videobandspelare så kunden kan kolla på videoklipp från barnens uppväxt. Många blir väldigt glada när deras saker går att reparera. Vissa hoppar nästan höjdhopp här i butiken.”
Varför väljer du Sparbanken Tanum som din bank?
”Jag har varit kund sedan jag fick min första bankbok som barn. Det är inte alla som har en bank med öppna kontor där man blir väl bemött och får hjälp med det mesta. Det är personligt och trevligt på Sparbanken Tanum.”